tassenbol voorbeeld
 
TassenBol ™

IJburglaan 836
1087 EM Amsterdam
06 - 242 167 33
info@tassenbol.nl


Volg ons op Facebook!Volg ons op Twitter!

Diversen

Resultaten onderzoek

De jaarlijkse verkoop van plastic tasjes in supermarkten in Nederland bedraagt gemiddeld 420 miljoen tassen. Hierbij zijn de gratis tasjes uit de detailhandel, markten, beurzen en evenementen niet meegerekend, dat zijn er meer dan een miljard. In september 2006 ging voor een half jaar een proef met de TassenBol van start om het hergebruik van plastic tassen te stimuleren. De supermarkten Albert Heijn, C1000, Natuurwinkel, Vomar Voordeelmarkt en Organic, food for you deden hieraan mee. In mei 2007 heeft het onafhankelijke onderzoeksbureau IVAM de proef geëvalueerd en de resultaten bleken spectaculair:

184 miljoen plastic tassen hergebruiken

184 miljoen plastic tassen kunnen per jaar hergebruikt worden door middel van de TassenBol! Daarmee wordt ook gelijk 30 miljoen kilo CO2 bespaard.

30 miljoen kilo CO2 besparen

De TassenBol bleek tijdens de proef, zonder communicatie daaromheen of zonder dat de consument erop gewezen werd, voor bijna 10% reductie van de tassenverkoop te zorgen. Dit percentage kan, als er aandacht besteed wordt aan de communicatie en men weet van de gunstige milieu-effecten, oplopen tot bijna 33 %.

CO2

Onderzoeksbureau IVAM rekende, in opdracht van VROM, ook de te verwachten milieuwinst uit. Daaruit kwam naar voren dat de TassenBol een substantiële bijdrage levert aan een schoner milieu in Nederland. Bij een brede toepassing van het systeem wordt de productie en dus ook de afvalverwijdering van naar schatting 1,5 tot mogelijk 6,5 miljoen kilo plastic tassen voorkomen. In dit laatste geval wordt met deze relatief eenvoudige maatregel 10 % van de doelstelling voor het terugdringen van de afvalstroom kunststoffolies bereikt (Besluit Beheer Verpakkingen, 2005, ongeveer 66 miljoen kilo per jaar). Daarnaast wordt met de vermeden productie en verbranding van deze hoeveelheid kunststof de emissie van ongeveer 8,6 miljoen kilo CO2 (9,6 % reductie tassen) tot 29,5 miljoen kilo CO2 (32,8% reductie tassen) voorkomen. Dit betekent een vermindering van 30 miljoen kilogram CO2! Daarnaast draagt dit initiatief op zichtbare wijze bij aan het milieubewustzijn van de consument. U kunt het onderzoeksrapport aanvragen via info@tassenbol.nl.

Het ontstaan van het idee

Het idee voor de TassenBol is bij de founder, Caroli Buitenhuis, als een ingeving ontstaan. Nadat zij weer eens peinzend in haar kast keek naar die stapel plastic tasjes en vervolgens op een onverwacht moment in de supermarkt stond om een boodschap te halen, bedacht ze dat dat met die tasjes toch anders zou moeten kunnen. En ineens viel het kwartje: een plasticzakkenbak in elke supermarkt. Samen met Stichting Greenwish en ontwerpbureau IDEAL & CO regelde Caroli subsidies, vroeg zij supermarkten mee te doen aan een wetenschappelijke proef, zorgde zij voor het design van de TassenBol en zette de productielijn op.

Achtergrond Caroli Buitenhuis

Caroli Buitenhuis is de founder én accelerator van de TassenBol. Naast de TassenBol houdt zij zich vanuit Green Serendipity op freelance basis bezig met duurzame projecten en innovaties, met name op het gebied van biobased en bioplastic verpakkingen gericht op de retail. Zij is managing director bij zowel Biobased Packaging Innovations als bij Holland Bioplastics. Caroli geeft ook workshops, presentaties en organiseert brainstorms en events rondom biobased en bioplastic verpakkingen en producten. Daarnaast schrijft zij artikelen voor o.a. Verpakkingsprofs en Bioplastics Magazine.

Prijzen

Bij de prestieuze internationale wedstrijd Mission Sustainability in november 2007 werd de TassenBol de winnaar van de Public Vote. De prijsuitreiking vond plaats in Berlijn, tijdens een milieucongres met bondskanselier Angela Merkel en Helen Clark, prime minister van New Zealand.

2011 Finalist Esta Vakvrouw van het jaar
2010 Nominatie Pack Innovation (Emballage Packaging Exhibition Paris)
2008 Finalist Amsterdam INC Award
2008 Nominatie Ei van Columbus
2007 Winnaar Public Vote Mission Sustainability door de Eur. Commissie
2007 Nominatie Libelle Ster
2006 2e prijs One World
2005 Prijs NRC Handelsblad


Hartelijk dank!

De volgende personen en bedrijven hebben hun belangenloze en tomeloze medewerking en/of donatie verleend aan de TassenBol, waarvoor hartelijk dank!

Unplukked, Willeke Pluk
Yumeko, Stephan Zeijlemaker
Greenwish, Rinske van Noortwijk
IDEAL & CO, Siem Hafmans
Pagina2, Bouke van Veen (webdesign)
Triodos Foundation, Ted van den Bergh
Stichting DOEN
AmsterdamPR, Jeroen Goeman Borgesius
L'Oreal Nederland, Martien van Duyne

Deze CO2-neutrale website is mogelijk gemaakt door de donatie van de Stichting Triodos Foundation. Hartelijk dank!

The Green Fan, carbon neutral website